Klekljana čipka
"Nekaj bucik...ne
veliko, in že so tukaj zvezde, vrtnice, palme, prepletena mreža ... pa vendar je vse
skupaj samo sukanec, samo malo belega sukanca"
Tako je Paul Spaak definiral
stoletja staro umetnost čipk.
Že takoj na začetku naj
povem, da ločimo dve glavni vrsti čipke: šivano in klekljano. Obe tehniki pa temeljita
na kombinaciji različnih vdobov, šivov oziroma zasukov, vozlov in prepletov niti. Prav
tako običajno obe potrebujeta vnaprej narisan vzorec, po katerem se čipka izdeluje.
Osnova šivane čipke
so niti ki predstavljajo podlago čipke. Lahko gre za ročno ali strojno izdelano mrežo
ali pa kar za tkano blago. Na to osnovo se nato šivajo elementi čipke.
Klekljana čipka pa je
tkanina narejena s prepletanjem in vozlanjem niti, napetih okoli bucik, zapičenih v
blazino. Niti so pri tem navite na klekeljne. Debelina niti ter število uporabljenih
klekeljnov pa je odvisna od oblike vzorca, ki ga izdelujemo.
Zgodovina klekljane čipke
Na začetku so ljudje
uporabljaji prste kot pripomoček, s katerim so prepletali šibje in vrvi in tako
ustvarjali mreže in tkanine. Že Svrto Pismo opisuje, da je bil Salomonov tempelj
okrašen z mrežastimi okraski. Egipčanski hieroglifi prikazujejo, kako ribiči spletajo
in vozlajo vrvi v mreže. Med izkopavanji v Antinoeji in Memphisu so odkrili mumije
opremljeno z opravo okrašeno z šivanimi vzorci. Med ostaimi predmeti, najdenimi v
sarkofagih pa so bili tudi motki s sukancem. V starem Rimu je mlada žena cesarja
Claudiusa nosila obleko, narejeno iz zlate mreže.
Tehnike vozlanja, prepletanja
in šivanja so postajale vse bolj prefinjene in so tako pripeljale do najfinejšega
izdelka - čipke.
V drugi polovici 16-tega
stoletja je čipka, ki je začela svojo pot kot okras uporabnim predmetom, postala modni
predmet in razpoznavni znak dvora in visoke družbe. Tako je zgubila vsakšno uporabno
vrednost razen seveda da je krasila, povdarjala in ločevala višje sloje, ki so jo
nosili.
Kako je čipka prišla v
Slovenijo je težko reči. Vsekakor pa njeni začetki segajo nekako v 16-to stoletje.
Sprva so jo poznali in uporabljali le na gradovih in v samostanih ter cerkvah. O
čipkaricah piše že Valvazor in sicer naj bi bile iz Ljubljane in naj bi izdelovale
nizozemske in beneške čipke.
Najbolj znane pri nas pa so
seveda idrijske čipke. V Idrijo naj bi prišle skupaj z ženami čeških rudarjev, ki so
prihajali na delo v idrijski rudnik. Čipkarstvo se je nato vedno bolj širilo tako v
Ljubljani kot v Idriji in je nato zajelo še Cerkljansko, pa področje okoli Trnovskega
gozda, kasneje pa tudi Selško in Poljansko dolino ter Škofjo Loko. Svoj vrhunec je
doživelo pred prvo svetovno vojno, nato pa je zanimanje zanj začelo upadati.
Tehnika izdelave ročno
klekljane čipke
Orodje in material
Za izdelavo klekljane čipke
potrebujemo blazino s podstavkom, klekeljne, nerjaveče bucike z drobnimi glavicami,
kvačko, škarjice, vzorec oziroma "papirc" in seveda sukanec različnih
debelin.
Priprava na izdelovanje
čipke
Izberemo si vzorec, ki je
primeren za izvedbo naših načrtov (podstavki, prtički, modni dodatki, prti, zavese,
slike). Vzorec podložimo s kartonom ali tršim papirjem in ga prelepimo s prozorno
folijo. Položimo ga na blazino, z buciko zajamemo blago blazine in povlečemo čez papir
vzorca. Vzorec tako pripnemo večkrat na dveh stranicah.
Sama izbira debeline sukanca
pa že upošteva predznanje tehnik kleklanja. Sukanci so laneni, bombažni, pa tudi
svileni. Morajo biti najboljše kakovosti. Upoštevati pa je potrebno, da edino laneni
sukanci prenesejo trajne obremenitve, predvsem pranja.
Sukanec moramo pravilno
naviti na klekeljne. To lahko delamo ročno ali strojno. Pri ročnem navijanju klekelj
primemo v desno roko, nit sukanca pa v levo, položimo jo na vretence kleklja in navijamo
od sebe stran. Naredimo še zanko, da nit drsi le po potrebi. Niti dveh tako navitih
klekeljnov zavežemo skupaj s tkalskim vozlom. Tak par predstavlja osnovo za klekljanje.
Tehnika klekljanja
Kitica
Osnovni element kleklanja je
kitica. Izdelamo jo s pomočjo dveh parov klekeljnov, obešenih na eno buciko. Biti mora
lepo glatko in tdno izdelana, saj le taka v izdelku lepo učinkuje. Zato je treba med
delom niti enakomerno napenjati.
Kitice so v čipkah
največkrat okrašene z stranskimi zankicami "pikoji".
Platno
Tako kot pri tkanju je tudi
pri kleklanju platnega vezava osnovna vezava. Trak, ki ga dobimo pri kleklanju po tej
tehniki je enostaven in obstojen ter zelo podoben tkanemu platnu. Pri tem podolžni pari
klekeljnov odgovarjajo osnovi, tako imenovani "tekoči par" pa votku pri tkanju.
Platno ob robu običajno
spremenimo, da dobimo večji dekorativni učinek čipke. Najbolj značilni spremembi sta
notranji in zunanji postavki. Le te dobimo s sukanjem stranskega robnega para in tekočega
para.
Slepi ris
Trak izdelan v tehniki platna
imenujemo slepi ris in je ena od značilnosti idrijske in slovenske čipke. V vzorcu se
slepi ris običajno zaključi sam vase, tako da se je zanj ohranilo tudi ime "večna
pot". Izdelava je preprosta. Gre za platneni trak izdelan običajno s petimi pari.
Postavki so razporejene enakomerno vzdolž risa. S pomočjo "jeftanih" vezi pa
čipka ohrani svojo obliko.
Sukani ris
Sukani ris se izdeluje
podobno kot platno, le da moramo pred vsakim zaklekljanjem oba para, tako tekočega kot
podolžnega enkrat zasukati. Če to delamo enakomerno, dabimo vzorec, podoben štirikotni
mreži. Z večkratnim sukanjem parov pa dosežemo večjo čvrstost vzorca. Sukani ris
lahko v vzorcu nastopa samostojno ali pa v povezavi s slepim risom.
Jeftanje
Čipka se izdeluje tekoče od
začetka do konca. Zato je potrebno vedno, ko se dva dela vzorca med seboj približata, ta
dva dela med seboj spojiti in sicer tako, da je vsa čipka enakomerno napeta ter tako da
ne prekinemo niti. Postopku pravimo jeftanje. Poznamo več postopkov jeftanja, njihova
uporaba pa je odvisna od učinka, ki ga v čipki želimo doseči.
Polpremet
Polpremet je ena
zahtevnejših tehnik klekljane čipke. Njen rezultat je nežna svezdasta mrežica. Pri
izdelavi je potrebno zelo paziti, saj se napak kasneje ne da odpraviti, lahko pa tudi
motijo nadalen potek dela.
Ribice
Ribice so prav tako eden
težjih elementov kleklanja. Svoje ime so dobile po značilni podolgovati obliki. Zelo
pogosto so bile uporabljene v starejših vzorcih, uporabljajo pa se tudi še danes kot
poseben dekorativni element. Izdelujemo jih s samo dvema paroma klekeljnov, obliko pa
dosežemo z močnejšim zategovanjem tekočega kleklja ob konceh.
Kot poseben element poznamo
tudi kvadratasto ribico.
Rogljički
Rogljički so pravzaprav
platneni ris, ki se suče okoli osi v obliki polkroga, enkrat v eno smer, nato v drugo.
Lepo obliko dosežemo tako, da notranji par pri vsakem polkrogu pustimo čakati do
naslednjega polkroga.